U toku prošle nedelje, 3. i 4. novembra održana je treća Heapcon konferencija u orgnanizaciji Heapspace-a. Posetioci su tokom dva dana imali priliku da čuju stručnjake iz delova sveta, a neke od tema o kojima je bilo reči su: kako Google razvija svoje proizvode i koja je opasnost njihove međusobne zavisnosti, šta je sledeći korak u razvoju AI tehnologija iz ugla svetskog marketing eksperta, kako kognitivna nauka i psihologija mogu da doprinesu efikasnijem dizajnu korisničkog iskustva, kao i druge...
HelloWorld.rs je podržao konferenciju i iskoristili smo priliku da porazgovaramo sa Sohanom Maheshwar-om, Senior Developer Advocate, Amazon Web Services.
Možeš li nam reći nešto o tvojoj poziciji Developer Advocate, ulozi koja izgleda da postaje sve zastupljenija u industriji poslednjih godina?
Ja radim u oblasti za odnose sa developerima od 2013. godine, a to je skoro 10 godina! Potpuno ste u pravu da je to uloga koja je danas sve zastupljenija u industriji i ne sumnjam da će se dodatno razvijati u godinama koje dolaze. Čak i sa mojim iskustvom, ponekad mi je teško da objasnim šta tačno radim a jedan od razloga je to što različite kompanije različito gledaju na ulogu Developer Advocate.
Uopšteno govoreći, Developer Advocate je veza između ljudi koji prave tehničke proizvode i ljudi koji te proizvode koriste. U Amazon Web Services (AWS), trenutno sam Senior Developer Advocate u organizaciji Developer Relations. Cilj nam je da podignemo svest o AWS-u u zajednicama Buildera širom sveta, a takođe i da budemo zastupnici naših developera u internim timovima. To znači da usmeravamo povratne informacije od naših Buildera našim tehničkim i marketinškim timovima da bismo došli do poboljšanja. Takođe nastojimo da obezbedimo da naši Builderi imaju najbolje iskustvo bez obzira na to u kojoj su fazi Cloud transformacije. Možda ste primetili da koristim termin „Builder“, a ne „Developer“. To je zato što danas rad u tehničkom timu nije ograničen samo na programera. Postoje različite uloge, poput Data Scientist, IT Administrator, Tech Architect i mnogih drugih koje su deo puta softverskog proizvoda.
Stavite sebe u poziciju Buildera
Osvrćući se na svoju dosadašnju karijeru, koja su ti neočekivana iskustva pomogla da razviješ veštine koje su se pokazale korisnima u tvojoj trenutnoj ulozi?
Ovo pitanje me je zaista navelo da se prisetim svojih prošlih iskustava, pa hvala vam na tome! Postoji pogrešno shvatanje da Developer Advocate mora da poseduje veštine „višenamenskog švajcarskog noža“ – mora da bude dobar u kodiranju, javnom govoru, pisanju, upravljanju vremenom, a takođe i da trči od jednog do drugog terminala na aerodromima. Ovo nije sasvim tačno. Za mene, najvažnija 'veština' koju je potrebno da poseduje Developer Advocate je empatija. Da biste bili uspešan Developer Advocate, zaista morate da razumete i saosećate sa putovanjem kroz koje prolaze vaši programeri, a u većini slučajeva ono nije pravolinijsko.
Uspešan Developer Advocate razume nedostatke na tom putu i pronalazi načine da olakša život svojim programerima – bilo kroz sadržaj, dokumentaciju, zajednicu, priznanje ili kao kanal za povratne informacije o proizvodu. Osvrćući se unazad, razvio sam (developed eng.) (nenamerna igra reči!) tu empatiju na početku svoje karijere dok sam bio programer. Gradio sam iPhone aplikacije u ranim danima iOS-a. Tada tehnički resursi na mreži nisu bili tako sveprisutni kao sada i sigurno nisu u oblasti razvoja iOS-a. Sećam se da sam napisao jednostavan post na blogu sa delom koda za onemogućavanje klika na dugme sve dok se u polju obrasca ne pojavi tekst. Manje od 10 linija koda. Taj mali post je dobio mnogo pregleda i naveo me da shvatim da su problemi sa kojima sam se suočavao kao developer problemi sa kojima su se suočavali i drugi developeri. Do dan danas, pokušavam da sledim isti princip i da stavim sebe u poziciju naših Builder-a i to se svaki put pokazalo korisnim.
U sažetku tvog Heapcon govora pominješ praćenje carbon footprint-a (ugljeničnog otiska) Cloud workload-a. Možeš li detaljnije objasniti zašto je ovo važna tema za publiku? Koliki uticaj cloud može da ima na životnu sredinu?
Softver i tehnologija su u srcu svega što radimo, zbog čega smo 2021. pokrenuli inicijativu održivosti Well Architected Sustainability Pillar kako bismo pomogli klijentima da optimizuju svoje radno opterećenje (workload) i zato smo u martu 2022. pokrenuli alatku Customer Carbon Footprint da bismo pomogli klijentima da izveštavaju o svojim emisijama. Ovaj alat vam omogućava da pratite, pregledate i merite emisije ugljenika koje se generišu korišćenjem AWS-a. Ovo je važno jer vam daje uvid u to koliki je carbon footprint vašeg radnog opterećenja. Naravno, postoji očigledan uticaj na životnu sredinu u smanjenju vašeg carbon footprint-a, ali postoji i poslovna prednost fokusiranja na održivost. Veći deo prethodne decenije proveli smo govoreći o digitalnoj transformaciji, a2020-te su decenija transformacije održivosti. Povećani su zahtevi kupaca i zaposlenih da se kompanije fokusiraju na inicijative koje se bave klimatskim promenama i dekarbonizacijom. U stvari, ranije ove godine, po prvi put ikada, u Gartnerovom godišnjem CEO istraživanju, izvršni direktori su stavili ekološku održivost u svojih 10 najvećih poslovnih prioriteta. Nova vrednost se sve više pronalazi na ukrštanju digitalnih tehnologija i održivosti, a ovaj trend je tu da ostane.
Emisije u tri različita opsega
Možeš li nam pojasniti korelaciju između napretka razvoja softvera tokom godina i emisije ugljenika? Šta programer može da uradi da se tome „suprotstavi“?
Da biste razumeli korelaciju između softvera i upotrebe ugljenika, morate razumeti kako se izračunavaju emisije. Jedan od načina da se kategorizuju i kvantifikuju emisije je Protokol GHG (Greenhouse Gas) koji deli emisije u tri različita opsega -
- Opseg 1 su direktne emisije. Ovo uključuje gorivo, drvo i sve što emituje gasove staklene bašte. Da biste ovo smanjili, sve treba elektrifikovati. Na primer, prelazak na električna vozila ili prelazak sa gasnih na indukcione opsege.
- Opseg 2 su emisije iz proizvodnje električne energije. Ako bilo šta elektrifikujete, energija ima intenzitet ugljenika – jer se vaša energija obično još uvek stvara mešavinom izvora, npr. vetar, sunce i ugalj. Te emisije doprinose emisijama Obima 2. Da biste to smanjili, koristite što je moguće više obnovljive energije iz mreže i čuvajte obnovljivu energiju dok ne bude potrebna, na primer u baterijama.
- Opseg 3 su indirektne emisije odozgo i odozdo u lancu snabdevanja vašeg poslovanja. Obim 3 zavisi od dubine vaše proizvodnje, robe i usluga koje pružate i načina na koji ih isporučujete.
Sada, hajde da prenesemo ove opsege u tipične data centre. Gledajući tipičan data centar visokog nivoa, vidimo mešavinu energije obnovljivih i fosilnih goriva koja dolazi iz mreže. Ovaj ugljenik doprinosi Opsegu 2. Takođe, vidimo i dizel generator za rezervno napajanje ako mreža nije dostupna, što doprinosi Opsegu 1. Postoje i stvari koje treba izgraditi i isporučiti samim objektima, kao što je zgrada, i opremu poput nosača. Ugljenik koji se emituje za ovo doprinosi Opsegu 3. S druge strane, serveri u cloudu su suštinski energetski efikasniji i iskorišćeniji od tipičnog data centra.
Studija koju je sprovela međunarodna analitička firma 451 Research ukazala je da premeštanje lokalnih radnih opterećenja na AWS može smanjiti carbon footprint radnog opterećenja za najmanje 80%, pa i do 96% kada se AWS napaja 100% obnovljivom energijom, što je cilj koji treba ispuniti do 2025. Infrastruktura AWS-a je 3,6 puta energetski efikasnija od prosečne anketiranih data centara preduzeća u SAD i do 5 puta energetski efikasnija od proseka u EU.
Za Buildera koji radi u cloudu, postoji mnogo načina na koje možete da kreirate održivost. Neki primeri uključuju optimizaciju vaših strategija za prevazilaženje greške, smanjenje vašeg najvišeg radnog opterećenja, kao i optimizaciju skladištenja logova. Fokus mog govora u Heapcon-u bio je optimizacija iz perspektive ponašanja korisnika, softvera i arhitekture, hardvera, upravljanja podacima i razvojnog životnog ciklusa.
Šta si želeo da postigneš ovim govorom?
Ako postoji nešto što sam želeo da postignem kroz ovaj govor, to je svest. Dozvolite mi da čitaocima postavim pitanje - Da li imate dnevne sastanke / nedeljne nadoknade / mesečne izveštaje i tako dalje? Svi ih mi imamo. Na koliko od ovih sastanaka se raspravlja o održivosti i metrikama u vezi sa tim? Moja pretpostavka je blizu nule. Po mom iskustvu, preduzeća su svesna da treba da obrate pažnju na transformaciju održivosti, ali možda ne znaju kako da počnu. U svom govoru –kako arhitektura softvera može da utiče na održivost i zašto su KPI (Key Performance Indicators – ključni indikatori učinka) i metrike o održivosti važni za svako poslovanje.
Odlazak na konferencije i stalno čitanje analiza
Koji ti je glavni način da dobiješ najnovije i najbolje informacije o tehnologiji u tvojoj oblasti?
Imam sreću što mogu da prisustvujem (i ponekad govorim) na mnogim divnim konferencijama, uključujući Heapcon, tako da je to jedan od načina da ostanem u kontaktu sa najsavremenijom tehnologijom. Ja sam stara škola što se tiče konzumacije informacija, pa se pretplaćujem na gomilu email newsletter-a, Benedict Evans, Protocol, Cassidy Williams, The Ken, Stratechery, itd. I odvajam vreme da ih pročitam svake nedelje. Više volim dugačke analize i eseje da bih dobio više uvida i nijansi.
Koji je tvoj omiljeni projekat na kojem si do sada imali prilike da radite?
Nedavno smo završili prvi AWS GameDay svetski šampionat i to je imalo ogroman uticaj na zajednicu, a takođe je bilo i veoma zabavno! Da bi malo objasnio – AWS GameDay je vežba zajedničkog učenja koja testira veštine u primeni AWS rešenja za rešavanje problema iz stvarnog sveta kroz igrice, u okruženju bez rizika. Dakle, jedan scenario može biti – vi ste zaduženi za worload u cloudu gde nešto treba da se implementira na najskalabilniji, troškovno optimalan način, a zatim dobijate bodove na osnovu vaše implementacije. Mi smo zapravo vodili seriju od 9 kvalifikacionih slučajeva za GameDay (poput Evrovizije za programere), a zatim 5 najboljih iz svake kvalifikacione grupe u Velikom finalu. Pobednički tim je dobio potpuno plaćeno putovanje na Re:Invent. Pridružili su nam se timovi iz celog sveta i sve smo to prenosili uživo. Učesnici su nam rekli da su se zabavili rešavajući rešenja u cloudu sa svojim saigračima, ali i da su mogli da uče u okruženju bez rizika. I ja sam nosio majicu jednoroga za prenos uživo. Da biste znali zašto baš jednorog, morate da se priključite GameDay Svetskom prvenstvu sledeće godine. Definitivno moj omiljeni projekat do sada!
Zašto si odlučio da budeš deo Heapcon-a? Šta smatraš najvećom vrednošću projekta kao što je ovaj?
Za Heapcon sam čuo od mojih kolega u development timu za odnose. Pomenuli su da je to sjajna konferencija sa odličnom postavom govornika pa sam poslao rad i prijavio se. Veoma sam srećan što je moj govor izabran jer je ovo ujedno i prvi put da posetim Srbiju i tako sam uzbuđen što ću upoznati tamošnju publiku. Razlog zašto volim svoj posao je taj što redovno komuniciram sa Builderima, a i sam kao tehnička osoba osećam se sjajno što sam deo ove svetske zajednice.
1 komentar