Google je objavio developersku verziju Android XR SDK-a – sveobuhvatnog alata za svoju platformu za mešovitu stvarnost, kreiranu u saradnji sa kompanijama Samsung i Qualcomm.
XR označava proširenu stvarnost (Extended Reality), a Android XR se opisuje kao „novi operativni sistem za sledeću generaciju računarskih tehnologija“, koji će raditi na budućim kacigama i naočarima koje razvija Samsung, pod kodnim imenom Projekat Moohan.
Prototip naočara se uskoro očekuje u ograničenoj verziji za testiranje, dok se široka dostupnost obećava tokom 2025. godine. Koncept ovih naočara (za razliku od više imerzivnih kaciga) podseća na Google Glass, koji je ukinut početkom 2015. godine usled ograničene upotrebne vrednosti.
Jedna od razlika između tada i sada jeste razvoj veštačke inteligencije, a Google veruje da njihov Gemini AI asistent može pružiti pomoć poput „navigacije, prevoda ili sumiranja vaših poruka, bez potrebe da vadite telefon“.
Međutim, nijedna platforma ne može uspeti bez podrške developera, a SDK omogućava izradu aplikacija za Android XR koristeći različite okvire. Većina Android aplikacija će raditi na XR-u, prema dokumentaciji, pri čemu će glavni problem biti hardverske funkcije koje nisu podržane, poput telefonije. U skladu sa tim, Google Play prodavnica će biti dostupna na Android XR-u, ali će filtrirati aplikacije koje zahtevaju takve funkcije.
Aplikacije koje su već dizajnirane za velike ekrane imaće koristi od Android XR kaciga, koje prikazuju prostorne panele od 1024dp x 720dp.
Međutim, potpuno iskustvo je dostupno samo putem onoga što Google naziva „Android XR diferencirane aplikacije.“
Ove aplikacije će koristiti XR-specifične funkcije, uključujući 3D video i različite prostorne elemente, poput panela, okruženja, prostornog zvuka, prostornog videa i prostornog korisničkog interfejsa (UI), poput orbitera.
Prostorni panel je virtuelna površina unutar aplikacije, dok je orbiter UI komponenta koja se povezuje sa prostornim panelom i može se koristiti za kontrolisanje sadržaja panela.
Developeri mogu birati između četiri alata za kreiranje XR aplikacija. Jetpack XR je namenjen postojećim Jetpack programerima i dodaje XR mogućnosti. Unity je poznat alat za razvoj 3D sadržaja, pogodan za developere igara koji ciljaju na XR. OpenXR je standard koji Google proširuje dodacima za Android XR i, kako navode, ovi dodaci su podneti Khronos grupi, koja upravlja standardom, na odobrenje. WebXR je namenjen za razvoj VR i AR funkcija za veb pretraživače i predstavlja standard Svetskog konzorcijuma za veb (W3C).
Razvijanje kvalitetnih VR ili AR aplikacija svakako će zahtevati značajna ulaganja, ali hoće li Android XR postići dovoljan uspeh da opravda ta ulaganja? Meta i Apple već su konkurenti u ovoj oblasti, a potrošači će biti oprezni kada je u pitanju ulazak u treći, nepodudaran sistem.
Developeri će najverovatnije takođe biti oprezni. Iako kompatibilnost sa postojećim Android aplikacijama predstavlja prednost, a ulaganje napora da te aplikacije dobro funkcionišu na velikim virtuelnim ekranima bi svakako moglo da se isplati.
0 komentara