Google se drži plana za koji se misli da će napraviti velike probleme Chrome ekstenzijama sledeće godine. Popularan tip Chrome ekstenzija su ad blockeri, odnosno blokatori reklama, i za njih se smatra da će biti najviše pogođeni.
O čemu se zapravo radi? Google je najavio da će ukinuti Manifest V2 u junu 2024. godine i preći na Manifest V3, koji će biti najnovija specifikacija za Chrome ekstenzije. Manifesti V2 i V3 su zapravo pravila koja developeri ekstenzija moraju da ispoštuju ako žele da njihove ekstenzije budu prihvaćene u Chrome Web Store. Manifest V2 je već zastario i Chrome Web Store više ne prihvata Manifest V2 ekstenzije, ali browseri ih i dalje mogu koristiti, za sada. Ovo je deo Google-ove strategije za povećanje prihoda od reklama.
Kompanija Alphabet je u 2022. godini prihodovala 280 milijardi dolara, a 224 milijarde je bio prihod od reklama. Ono što je problem jeste da je YouTube doprineo sa samo 29 milijardi odnosno tek 11%, što je mali procenat jer moramo uzeti u obzir da je to druga najpopularnija platforma na internetu. Manje popularni od YouTube-a su Instagram i Facebook, a njihov prihod od reklama je značajno veći. Zanimljivo je da je FBI pre godinu dana preporučio korištenje ad blocker-a kao zaštitu od cyber kriminalaca koji koriste servise za reklamiranje da bi lažno predstavljali legitimna preduzeća i krali informacije od korisnika.
Razlika između Manifesta V2 i Manifesta V3. Da bi razvili ekstenziju moramo imati manifest.json fajl. Kada pogledamo manifest.json fajl za uBlock možemo vidjeti da on koristi webRequest i webRequestBlocking API-je. Ovi API-ji omogućavaju ekstenziji da jednostavno presretne zahtev sa interneta i modifikuje ga tako da ne prikazuje reklame. Razlika u Manifestu V3 jeste da umesto ovih API-ja imamo chrome.declarativeNetRequest API koji ima mnogo veća ograničenja kad se radi o dinamičkom filtriranju sadržaja.
Šta bi mogao biti epilog ove priče? Vrlo verovatno će se vremenom pojaviti sofisticiraniji ad blocker koji će biti u skladu sa Manifestom V3 ali je sigurno da će onda i Google pokušati da dodatno ograniči mogućnosti ad blocker-a i ekstenzija.
Tekst pisali Aleksandar Lukač i Sergej Soldat.
3 komentara