20.09.2023. ·
4 min

Kako Apple motiviše zaposlene i sprečava sagorevanje na poslu

Kako Apple motiviše zaposlene i sprečava sagorevanje na poslu

Apple je jedna od retkih kompanija koja je na ceni kod svojih zaposlenih, ali i svih onih koji su u potrazi za poslom. Međutim, ono što tehnološku kompaniju iz Kupertina čini poželjnim poslodavcem možda neće biti prva stvar koja mnogima padne na pamet.

Ne samo da je Apple više nego spreman da izdvoji dobar novac za plate zaposlenima, ponudi raskošan prostor za rad i ozbiljne uslove kada su u pitanju bonusi, ono što rad u ovoj kompaniji čini izuzetno dragocenim jeste određena „udobnost“ uloga unutar nje – i za to postoji briljantno prost razlog.

Ono što Apple radi, a većina drugih poslodavaca često previdi, jeste nagrađivanje najvrednijih radnika. Ove nagrade na podrazumevaju više novca ili veću kancelariju, već slobodu, sudeći po jednom od radnika u kompaniji.

Iako je sama kompanija odbila da komentariše ove navode, Apple je tokom godina stvorio reputaciju napornog mesta za rad koje nudi jako malo prostora za privatni život.

Međutim, kako se sve veći broj ljudi i dalje polako vraća na svoja radna mesta, kompanija je fokus počela da stavlja na fleksibilnost i slobodu.

Iako zvuči jako prosto i intuitivno, u pitanju nije stvar koju svaka kompanija ume da sprovede kako treba.

Iako podjednako zahtevan, Amazon je poznat po znatno negativnijoj poslovnoj kulturi i, za razliku od Applea, koji ljudima koji rade puno daje i puno slobode, svojim najvrednijim radnicima daje još posla.

Sa druge strane, Appleov pristup fokus stavlja na produktivnost uz izgradnju sredine u kojoj se sloboda sve više vrednuje i nudi zaposlenima kako bi mogli da rade šta žele – kada završe sa svim svojim poslovnim obavezama.

Ova prosta „radi naporno – provodi se naporno“ strategija je kod mnogih kompanija i dalje samo isprazna fraza koja se spominje tokom intervjua, i nikada više. Ali, ona bi vrlo lako mogla da bude idealno rešenje za veliki broj kompanija koje se svim snagama trude da zadrže zaposlene i učine ih srećnijim.

Ipak, potrebno je pogoditi nekoliko ključnih sastojaka kako bi ovaj recept ispao kako treba i kako bi se izbeglo sagorevanje zaposlenih.

Zaboravite na korporativni bejbisiting

Jedina stvar koja može biti gora od čuvanja drugih jeste kada ste vi osoba koju neko čuva. To može biti poprilično iscrpljujuće, pogotovo ako ste za šefa dobili osobu koja voli mikromenadžment.

Držanje zaposlenih za ruku tokom radnog vremena trebalo bi da bude rezervisano za lične odnose, a ne profesionalne. Ipak, to je teško izbeći kada mnoge kompanije i dan danas vrednuju menadžere koji žude za kontrolom i imaju problema sa poverenjem.

Zaposleni moraju da imaju prostor da rade svoj posao, i da ga rade dobro.

Jedan od razloga zbog kojih je Apple uspeo da malo opusti uzde jeste superioran proces izbora kandidata koji se svodi na tri ključne komponente za dovođenje eksperata u svakom polju – ekspertizu, lakoću i poželjnost.

Zahvaljujući ovoj proceduri, Apple je više nego siguran da osoba koja dobija posao poseduje sve visoke kvalifikacije koje su potrebne i samim tim se eliminiše potreba za bejbisitovanjem.

Autonomija zaposlenih raste u proporciji sa njihovim rezultatima

Umesto da kažnjava najproduktivnije radnike sa još posla i obaveza, Apple ih nagrađuje slobodom.

Drugim rečima, zaposleni mogu da rade šta god žele kada završe sve svoje obaveze. Ako su završili sa poslom, onda su zaslužili to pravo, kao i poverenje šefa.

Neće svaki novi zaposleni dobiti sve što poželi prvog dana, već će pokazivanjem svoje vrednosti dobijati sve više i više slobode. Zauzvrat, posao postaje „udobniji“ kako ljudi iskazuju produktivnost i poverenje.

Naravno, teško je verovati ljudima ako ih ne poznajete, i to je nešto što predstavlja problem unutar velikih timova. Ali, ako postoji dobar razlog da upoznate svoje kolege, onda je to lakša i bolja motivacija i negovanje pozitivne radne atmosfere.

Ljudi će rado obavljati posao ako ih vrednuju osobe koje su im bitne

Dobar menadžer može biti odličan razlog da njegov tim nadmaši očekivanja jer želi da on bude ponosan na njih. Možda to neće uvek biti očigledno, ali dobar menadžer lako može da motiviše zaposlene da rade bolje ako ga oni cene i samim tim ne žele da ga iznevere.

Ovo je osnovni sporedni proizvod dobrog menadžera, ali nikako ne znači i da je uobičajen.

Ključ za ostvarivanje ovakvog odnosa jeste bolje upoznavanje tima – ako ne znate nekoga na ličnom nivou, teško ćete ga motivisati na profesionalnom.

Zato kompanije i menadžeri ponekada moraju da se odreknu dela kontrole, da je delegiraju i adekvatno nagrade najbolje, umesto da ih opterete sa još posla samo zato što oni to mogu da iznesu.

„Udoban“ posao nije nužno i lak posao, ali može da vam život učini lakšim kada imate dobar poslovni život uz kvalitetan privatni.

Kompanije mogu da uzmu ovaj primer i primene ga kako bi dobile zaposlene koji su spremni da odu korak dalje. I oni će to učiniti istog trenutka kada shvate da ih taj korak dalje ne vodi napred samo privatno, već i poslovno.

Oceni tekst

4
6 glasova
Uroš Jelić Uroš Jelić

Nekada IT novinar, a sada PR u tehnološkom svetu koji svaki dan gleda da otkrije i nauči nešto novo i to prenese na druge (silom ili milom). Pogotovo kada je potreban savet za kupovinu telefona.

1 komentar

Bojan Bojan 01.10.2023.
0
0

Najgore je kada se postigne dobar balans u firmi/timu i onda dođe manijak koji voli mikro menadžment. Tu sve prestaje 

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga