Apple je u poznat kao kompanija koja se trudi da na sve načine potpunu kontrolu nad iPhone telefonima - svojim najprodavanijim uređajima je počeo da uvodi USB-C port kao standard na svojim laptopovima i tabletima još 2015. godine (prvi put sa MacBook Pro laptopom) odnosno 2018. godine (iPad Pro), dok je na iPhone uređaje USB-C stigao tek prošle godine, što je većina korisnika sa oduševljenjem dočekala.
Razlog za takav potez su relativno novi zakoni Evropske unije.
Tačnije, EU je donela zakon koji zahteva da svi uređaji ,koji će se od stupanja zakona na snagu proizvoditi, moraju da imajui USB-C standard kako bi se smanjila količina elektronskog otpada. Iako taj zakon ima svoje mane, deluje da je na duže staze bolji za sve korisnike.
Nakon toga se šuškalo o još jednom važnom zakonu koji je bio donesen, a koji bi ozbiljno mogao da potrese Apple, a to je zakon koji zahteva od Apple-a da omogući sideloading.
Naime, Akt o digitalnim tržištima (DMA) u Evropskoj uniji predstavlja regulatorni okvir koji zahteva od velikih tehnoloških platformi, poput Apple-a, da omoguće sideloading i pristup alternativnim prodavnicama aplikacija na svojim uređajima. Ovo bi moglo direktno da utiče na Apple-ovu praksu naplate provizije od 30% na transakcije unutar App Store-a, omogućavajući developerima da nude svoje aplikacije i usluge bez potrebe da plaćaju ove provizije Apple-u. Kao rezultat, DMA ima potencijal da smanji kontrolu koju Apple ima nad distribucijom aplikacija i digitalnim tržištima, nudeći više slobode i izbora korisnicima i developerima.
Apple je krajem januara objavio blog post kojim objašnjava kako će se usaglasiti sa ovim zakonom u EU. Jedan deo tog teksta neodoljivo podseća na odluku koju je kompanija Unity donela (pa povukla) sredinom septembra prošle godine, a to je naplaćivanje 50 centi po svakoj instalaciji ukoliko je aplikacija premašila preko milion ukupnih instalacija te godine (Apple-u, za razliku od Unity-ja, ovo uopšte neće biti teško da prati).
Uzmimo za primer Facebook, koji ima oko 400 miliona aktivnih korisnika u okviru EU, i neka oko trećina toga ode isključivo na iOS korisnike. Facebook bi godišnje morao da plaća Apple-u preko 60 miliona evra samo zato što ljudi koriste njihovu aplikaciju. Naravno, kompaniji Meta to ne bi predstavljao neki veliki trošak, ali zamislite da je Flappy Bird ostao na iOS-u - taj developer bi Apple-u bio dužan ozbiljan deo svoje zarade, dok gigant nije “prstom mrdnuo”.
Većina developera je besna zbog ovakve odluke, uključujući i neke od najvećih igrača kao što su Spotify, Revoult i drugi.
Uprkos otvaranju mogućnosti za sideloading i pristup alternativnim prodavnicama aplikacija, Apple naglašava da će developeri i dalje moći da distribuiraju svoje aplikacije preko Apple App Store-a, pridržavajući se postojećih uslova, uključujući i plaćanje standardne provizije od 30%.
Na ovaj način Apple očigledno želi da primora developere da se oslone na njihov App Store, umesto da koriste alternativne prodavnice aplikacija, čime se developerima potencijalno nameće ekonomski manje povoljna opcija plaćanja fiksne takse od 50 centi po preuzimanju aplikacije u odnosu na standardnu proviziju od 30%.
Šta vi mislite da će biti krajnji ishod svega ovoga? Pišite u komentarima!
1 komentar