Osnovni zadatak sistem administratora je da omogući svojim kolegama, koji se bave nekim drugim poslovima, optimalne uslove za nesmetan rad. To u startu podrazumeva adekvatan odabir kompletnog hardvera (računara, rutera, svičeva, upseva..) i softvera. Moraš voditi računa i o potrebama korisnika i budžetu firme, tako da nećeš naručiti istu „mašinu“ za nekoga u kadrovskoj službi i onoga ko na primer obrađuje video zapise u visokoj rezoluciji.
Posle toga na red dolazi „kabliranje“. Verovatno najomraženiji deo posla, jer podrazumeva upotrebu merdevina, ležanje po podu, generalno, pristupanje nekim „nepristupačnim“ mestima. Naravno, sve sa ciljem da kablovi budu „zaštićeni“ od čistačica pre svih i što manje primetni, kako vizuelno ne bi narušavali izgled prostorije.
Bezbednost mreže i podataka
Kada si iskrimpovao gomilu kablova i odradili kvalitetan „cable managment“, uklopio kanalice, te postavio rutere i svičeve, na red dolazi i zanimljiviji deo posla, podizanje servera i operativnih sistema na lokalnim računarima. Bezbednost mreže i podataka u tom trenutku postaje tema broj 1, jer treba podesiti „firewall“, eventualno proxi server i obavezno bekap server. Glavna stvar zbog koje je Microsoft Windows Server toliko popularan i zbog koje nema konkurenciju je Aktivni direktorijum(AD). Pomoću njega jedan administrator može sa svog računara da upravlja privilegijama nekoliko hiljada korisnika, bez odlaska do njihovih radnih mesta uz samo nekoliko klikova mišem.
Ukoliko, pak, nisi te sreće da tvoja firma koristi AD, moraćeš da se snalaziš sa „remote“ programima i naravno da „obilaziš“ kolege fizički. Stoga, dobar sistem administrator jednostavno mora da bude omiljen kod svojih kolega, jer veći deo posla koji obavlja, obavlja sa ljudima. Tehničke stvari kao na primer, podizanje servera ili rad u AD su samo mali deo zaduženja i ti zadaci se rade, manje više, rutinski. Tu uglavnom ne postoje nepredviđeni događaji. Iznenađenja su rezervisana za onaj drugi deo, koji uvek počinje na isti način: TELEFONSKIM POZIVOM!
Ne preskači ništa u sistemu eliminacije
U zavisnosti od toga ko je sa druge strane „žice“ ukoliko duže vreme radiš u firmi, već možeš da stekneš utisak kakav te izazov očekuje. Postoje ljudi koji zovu samo kada imaju ozbiljan problem, ali postoje i oni drugi. Kad kažu „ne radi mi internet“ , to uopšte ne mora da znači da internet ne radi, kao ni da je neko otvorio browser i proverio da li radi, vrlo je moguće da ne radi samo e-mejl usled popunjavanja inbox „kvote“. Vremenom naučiš izraze, kojima tehnički slabije pismene kolege opisuju neke situacije.
Može vam se desiti da dobiješ poziv u kome ti koleginica panično objašnjava da je računar „poludeo“. Onda se „nakačiš“ preko „remote“ softvera na poludelu mašinu i vidiš da su zaista funkcije svih tastera izmenjene. Silaziš u njenu kancelariju i već sa vrata vidiš da je problem u tašni koja dobrim delom stoji PREKO tastature. U ovakvim situacijama naučiš da je sve moguće i da svakom problemu pristupiš temeljno, te da u „sistemu eliminacije“ ne smeš ništa da preskočiš.
Pored ovakvih problema, vrlo često ćeš biti u situaciji, da vraćaš ,slučajno ili namerno obrisane podatke, podešavaš nove i stare mobilne telefone, popravljaš džojstike za „Playstation“ i kuvala za kafu...
Čim neko u firmi počne da razmišlja na temu novog telefona ili računara, ti mu naprasno postaješ najbolji prijatelj, pa očekuje da dobije savete kako bi za što manje novca, došao u posed „aždaje“. Pod pretpostavkom da ovaj posao radiš iz ljubavi, to ti neće predstavljati nikakav problem, čak će ti i instalacija softvera i podešavanje novog računara ili telefona predstavljati zadovoljstvo, tako da su u ovom slučaju svi srećni. Susretaćeš se i sa ozbiljnijim problemima, kao što su na primer virusi. Što su korisnici manje tehnički pismeni, to je verovatnoća da u svoj računar ubace „zaraženi“ usb veća. Poslednjih godina su aktuelni „kripto“ virusi koji uglavnom dolaze putem službenog mejla koji na prvi pogled ne izgleda sumnjivo, zato je konstantan razgovor sa kolegama na temu bezbednosti obavezan i može veoma da olakša život.
Pošto se tehnologija svakim danom razvija i nadograđuje, veoma je važno da se bude u toku. Zbog bezbednosti je poželjno da Windows uvek bude ažuriran, međutim nekada ta ažuriranja znaju da naprave i probleme. Onda treba otkriti koji je to „update“ napravio problem, te ga ukloniti (poslednji u nizu KB5010342 je pravio probleme sa štampanjem u mreži). Usled ubrzanog tehnološkog razvoja, treba posebnu pažnju obratiti i na kompatibilnost i uređaja i softvera. Windows 7 je odavno izgubio podršku, Windows 10 će je imati još 2,5 godine, a Windows 11 se još uvek nije „zahuktao“. Na ovakvu situaciju dodaj, da neke službe i dalje koriste matrične štampače sa paralelnim portovima za štampanje virmana, na primer, i knigovodstvene programe koji rade isključivo na „32bitnim“ računarima i onda ti postaje jasno da moraš da vodiš računa o svemu, bukvalno.
Otvoreni za prihvatanje svih vrsta inovacija
Posao sistem administratora se razlikuje od drugih poslova u IT sektoru, pre svega zato što se ne bazira na vremenskim rokovima, osim u retkim slučajevima. Ukoliko umeš dobro da se organizuješ, imaćeš više slobodnog vremena od bilo koga drugog. Od tebe se zahteva da znaš ključne stvari, koje smo već pomenuli, ali je poželjno da se to znanje konstantno širi, čak i u oblastima koje tvoja pozicija ne obuhvata ugovorom. Dobro bi bilo da znaš na koji način i za šta se koriste svi programi u tvojoj firmi, jer na kraju krajeva ukoliko dođe do nekog „zastoja“ ti ćeš biti prvi kome se kolege obraćaju. Ukoliko tvoje kolege koriste Adobe paket, bilo bi dobro da znaš čemu služe i na koji način se koriste InDesign, Ilustrator, Photoshop... I kako se u njih ubacuju „kolor profili“ i ćirilica na primer.
Da bi kvalitetno obavljao ovaj posao trebalo bi da ga voliš i da budeš otvoren za prihvatanje svih vrsta inovacija (ako koristiš robot usisivač idealan si kandidat :), moraš da pratiš trendove i tržište kako bi što bolje mogao da balansiraš između odnosa cene i kvaliteta hardvera (svi vole da uštede, a posebno direktori).
Pominjemo komunikaciju, kao izuzetno važnu, jer desiće ti se, na primer, situacija u kojoj ti kolega administrator, šalje slike iz Urgentnog centra, pao je sa motora i ne dolazi na posao... Istog trenutka te zove 5 ljudi iz firme sa različitim problemima i svakome je hitno. Kada napraviš listu prioriteta, na fin, da ne kažemo „lukav“ način moraš da im objasniš zašto je neko drugi u ovom trenutku „važniji“ od njih i zašto će morati da sačekaju. Prema našem iskustvu ovo je ozbiljan izazov.
Za kraj, kao zaključak, može se reći da je firma u kojoj sistem administrator sedi „besposlen“ i na sajtu polovniautomobili.rs bira svog novog ljubimca (plug in ili hibrid, pitanje je sad) je srećna firma, to znači da sve funkcioniše kako treba i da je sve podesio na pravi način...Bar dok ne nestane struje i istroše se baterije u „upsevima“.
4 komentara