02.10.2023. ·
4 min

Unity - kako je zajedništvo (donekle) pobedilo korporativnu pohlepu

Unity - kako je zajedništvo (donekle) pobedilo korporativnu pohlepu

12. Septembar 2023. godine ostaće većini (dotadašnjih) korisnika Unity Game Engine-a kao jedan od najgorih dana od kada koriste taj alat. Tog dana je Unity Technologies, kompanija koja stoji iza pomenutog engine-a, odlučila da naprasno objavi najkontroverznije ažuriranje svog cenovnika koje je ikad viđeno u IT industriji. Novi cenovnik je podrazumevao da ukoliko vaša igra pređe 200 hiljada instalacija (znači ne kupovina, nego instalacija) i 200 hiljada dolara zarade, a koristie Unity Personal (besplatnu verziju), morali biste, na svaku novu instalaciju Unity-ju da dajete 20 centi. Za plaćene verzije Unity-ja (Unity Pro i Enterprise), granica je pomerena na milion instalacija i milion dolara zarade i oni bi plaćali manju naknadu po instalaciji.

Činjenica jeste da ovakvo ažuriranje cenovnika ne bi zahvatilo čak 90% korisnika samog engine-a. Prva stvar oko koje se zajednica pobunila bila je činjenica da bi se ta naknada po instalaciji naplaćivala retroaktivno, iako, u uslovima korišćenja koje su korisnici prihvatili kada su instalirali datu verziju, to nigde nije pisalo.

Druga stvar koja je bila apsurdna je činjenica da ni ljudi iz Unity-ja, koji su doneli ovu odluku, nisu ni znali na koji način će pratiti instalacije. Takođe, neki jutjuberi su radili predikcije za svoje i tuđe igre, pa su ustanovili da bi neke kompanije koje bi morale da poštuju takav model naplate mogle da odu u bankrot.

Interna nezadovoljstva i protivljenje zaposlenih

Ono što je najviše pogodilo zajednicu, pored činjenice da kompanija može naprasno da promeni svoje uslove korišćenja retroaktivno, jeste činjenica da je apsolutna većina zaposlenih bila strogo protiv ovakvog modela, kao i da je većina studija i nezavisnih kreatora kojima je ovo predočeno dan ranije, bilo takođe protiv ovoga, ali je viši menadžment ipak, po svaku cenu, želeo da ovakav plan ugleda svetlost dana.

O Unity-jevom menadžmentu ne treba trošiti puno reči, ali je bitno reći da je trenutni izvršni direktor Unity-ja “gospodin” koji je takođe bio izvršni direktor EA Games-a, i koji je u jednom svom obraćanju izjavio kako bi bilo dobro da ukoliko ljudi provedu šest sati igrajući Battlefield, poznatu pucačinu, da bi trebalo naplaćivati jedan dolar za dodatnu municiju.

Već u prvih nekoliko dana, određeni broj razvojnih studija (među kojima su i kreatori popularne igre Among Us) su saopštili Unity-ju da će u potpunosti napustiti njihov ekosistem ukoliko ne revidiraju ili promene tako kontroverznu odluku.

Usledio je, zatim, odgovor najprofitabilnijih studija koji su koristili Unity Ads kao provajdera za prikaz reklama na mobilnim igrama. Isključili su prikazivanje reklama koje dolaze od Unity-ja.

Unity je verovatno u tom trenutku shvatio da bi trebalo reagovati, pa je kompanija na društvenoj mreži X saopštila da “čuje šta zajednica misli i da će narednih dana predstaviti revidirani model plaćanja”.

Nove opcije plaćanja i koncesije

Nakon nedelju dana čekanja, zajednica je napokon dobila ažurirani cenovnik. Najbitnija stvar je da se uslovi korišćenja neće primenjivati retroaktivno, već će uslovi biti vezani za verziju Unity-ja koju koristite.

U njemu i dalje postoji Installation fee, ali samo za pro i enterprise korisnike, i ti korisnici će sami prijavljivati koliko instalacija su imali tokom tog meseca kao i zaradu koju su ostvarili. Pored toga, dodata je i opcija da procenat od zarade (2.5%) od igre date Unity-ju. I koja god da je od dve cifre manja (ukupan installation fee ili 2.5% od zarade) tu cifru plaćate Unity-ju.

Takođe, developeri će takođe moći da uklone čuveni “made with Unity” početni ekran, u zavisnosti od verzija engine-a koji koriste.

Šta nam ova epizoda govori o moći zajednice

Kao dugogodišnji profesionalni korisnik ovog sjajnog engine-a moram završiti ovaj tekst sa nekim svojim mišljenjem. Jasno mi je da Unity Technologies kao kompanija uopšte nije profitabilna i da posluje sa stotinama miliona dolara u gubicima svaki kvartal, ali postoje neke granice u poslovanju.

Unity-ju će biti potrebne godine da povrati svoju reputaciju koju su u veoma kratom roku izgubili. Takođe, i dalje sam čvrstog stava da je toj kompaniji potrebna igra koja će direktno izaći iz njihove “kuhinje” jer je to jedini pravi način da se iskustvo game developera u engine-u poboljša, i kako bi se otkrilo kroz koje sve probleme developeri prolaze prilikom razvoja igara u Unity-ju.

Prošle godine je ekipa iz Unity-ja baš i krenula u takav poduhvat, i cela zajednica je bila oduševljena time. Ali naravno, viši menadžment je posle nekoliko meseci obustavio projekat, rastavio ceo tim i svi su dobili otkaze.

Oceni tekst

5
9 glasova
Nikola Garabandić, DressCode Nikola Garabandić, DressCode

Od malena opsednut IT-em i svim što ima veze sa njim. Pored aktivnog pisanja postova za DressCode, profesionalno se bavi Game Developmentom u Unity-u kao i učenju drugih da koriste ovaj Game Engine. Jedini je sertifikovani Unity Instruktor u Srbiji.

0 komentara

Iz ove kategorije

Svi članci sa Bloga

Slični poslovi

Povezane kompanije po tagovima