HelloWorld logo
04.03.2025. ·
3 min

Da li je Srbija i dalje “hot-spot” destinacija za digitalne nomade?

Mirjana Panin Mirjana Panin

Da li ste se nekad zapitali kako je nastao termin "digitalni nomad"? Kovanica se prvi put pojavila 1997. godine u knjizi Cugija Makimota i Dejvida Manersa, koji su predvideli budućnost u kojoj će tehnologija omogućiti ljudima da rade dok putuju svetom. Prvi digitalni nomad, Stiven K. Roberts, još 1983. godine je biciklom prešao 17.000 milja po Americi radeći kao tech writer.

Iako su digitalni nomadi postojali i pre pandemije, ona je značajno doprinela popularizaciji ovog stila života. Prelazak na remote work pokazao je da su za produktivan rad potrebni samo dobar internet i udoban kutak. Uz razvoj cloud tehnologije i platformi za video konferencije, rastu i aspiracije milenijalaca i dženzijevaca kao dominantne radne snage, koji prioritizuju fleksibilnost i work-life balans.

Digitalni nomadi u Srbiji su pretežno IT stručnjaci koji u našoj zemlji provode prosečno dva i po meseca, između aprila i oktobra. Kao najveće prednosti ističu odličnu hranu, ljubazne ljude koji tečno govore engleski, stabilnu internet konekciju i pristupačne cene. Beograd nudi brojne coworking prostore i kafiće prilagođene za rad, uz redovne događaje koji okupljaju digitalne profesionalce.

Drastičan pad na Nomadlisti: Zagađenje i diskriminacija odvraćaju strane IT stručnjake

Međutim, situacija se drastično promenila. Beograd je sa 19. pozicije u avgustu 2023. pao na 318. mesto u februaru 2025. godine, sa ocenom 2.63 od 5 na Nomadlisti. Glavni razlozi su zagađenje vazduha, pušenje u zatvorenim prostorima i odnos prema ženama i LGBT populaciji. Dodatni problem predstavlja zakonska regulativa koja ne prepoznaje digitalne nomade kao posebnu kategoriju, ograničavajući njihov boravak na 90 dana bez jasno definisanih poreskih i zdravstvenih okvira.

Za razliku od Srbije, susedna Hrvatska je već regulisala ovo pitanje, omogućavajući digitalnim nomadima duži boravak uz jasno definisane uslove oko poreza i zdravstvene nege. Ovakav pristup pokazuje da je za privlačenje digitalnih nomada neophodan sistemski pristup na državnom nivou.

Aktivne zajednice digitalnih nomada u Srbiji

Uprkos izazovima, pojedine zajednice aktivno rade na privlačenju digitalnih profesionalaca. Portal BelgradeGets.digital, koji su pokrenuli Nova Iskra, SHARE Fondacija i Startit, promoviše srpsku prestonicu kroz praktične savete o smeštaju, radnim prostorima i povezivanju sa lokalnom IT zajednicom. Portal pruža informacije o svemu - od gastronomske ponude do aktuelnih kulturnih dešavanja.

Mokrin House se izdvaja kao jedinstveni coworking i coliving projekat koji može da ugosti do 40 ljudi. U ovom pitoresknom vojvođanskom selu nadomak Kikinde, digitalni nomadi imaju pristup savremeno opremljenim prostorijama za rad, seminarima i radionicama. Projekat nudi i brojne dodatne aktivnosti - od degustacija vina i koktel radionica do časova joge i streličarstva. Na raspolaganju je šest objekata, kao i poljoprivredno gazdinstvo udaljeno 400 metara od glavnog imanja.

Niš se takođe pozicionira kao atraktivna destinacija za digitalne nomade. Avgusta prošle godine održan je prvi Niš Nomad Weekend, koji se poklopio sa popularnim Nisville Jazz Festivalom. Događaj je okupio tech preduzetnike i digitalne nomade iz celog sveta u Naučno-tehnološkom parku. Niš privlači strane IT stručnjake kvalitetnim coworking prostorima, odličnom avio-povezanošću i bogatim kulturnim životom.

Ruralna Srbija kao nova šansa za digitalne nomade

Dok veliki gradovi poput Lisabona, Barselone i Berlina postaju prezasićeni, stvarajući tenzije između lokalnog stanovništva i digitalnih nomada, sve više tech profesionalaca okreće se ruralnim područjima. Posebno su popularna sela u Španiji i Italiji koja se bore sa depopulacijom.

Primer uspešnog projekta je "Digital Nomad Valley" u hrvatskom Zadru. Srbija, sa svojom raznovrsnom prirodom, bogatom tradicijom i gostoprimljivim stanovništvom, ima ogroman potencijal za razvoj sličnih inicijativa. Potrebna su ulaganja u infrastrukturu i dobra marketinška strategija koja bi povezala lokalne zajednice sa digitalnim nomadima.

 

Napiši komentar
Mirjana Panin Mirjana Panin

Mirjana je nakon dugogodišnjeg iskustva u svetu marketinga i komunikacija pre 4 godine uplovila u IT svet u kome se bavi employer brendingom i uživa u remote radu. Oduvek voli da piše, a najviše je interesuju aktuelne teme koje nisu suviše "tehničke". Nastoji da ono što napiše bude razumljivo svima, bez obzira na profesiju i obrazovanje. 

Iz ove kategorije