Kompanija CAKE.com, najpoznatija po svom proizvodu - Clockify, izvanredan je primer kako treba da izgleda uspešno razvijanje sopstvenog proizvoda. Osnovana sa jasnom vizijom da postane product-based kompanija, CAKE je utabao put transformacije od konsultantske firme do lidera u industriji alata za praćenje vremena.
Ovaj proces nije bio lak; zahtevao je inovativnost, upornost i stalno prilagođavanje. Ipak, ono što ovu priču čini posebno inspirativnom jeste potvrda činjenice da razvijanje sopstvenog proizvoda donosi ogromne vrednosti - ne samo kompaniji, već i njenim klijentima, zaposlenima i industriji kao celini.
Ljubomir Simin, VP of Engineering za Clockify, otkriva kako je tim prešao put od male konsultantske firme do globalnog lidera u svom domenu. U razgovoru za HelloWorld.rs, Ljubomir otkriva kako su se izborili sa izazovima, kako su inovacijama prevazilazili prepreke, i kako su, kroz stalnu interakciju sa korisnicima, izgradili proizvod koji zadovoljava stvarne potrebe na tržištu.
Ova priča je odličan primer kako strast za razvojem sopstvenih proizvoda može da rezultira u stvaranju nečega što daleko nadmašuje prvobitne ideje i motivacije. U najmanju ruku potvrđuje da je Clockify mnogo više od alata za praćenje vremena - to je proizvod vizije i posvećenosti.
Ova priča svakako treba da bude inspiracija za one koji žele da se bave razvojem proizvoda, bilo da su već deo takvih kompanija ili teže da postanu deo njih.
Intervju vam prenosimo u celosti.
Šta je Clockify? Kako je izgledao početak razvoja Clockify-a? Koje su bile prvobitne ideje i motivacije?
Ljubomir: Clockify je trenutno najpoznatiji alat za praćenje vremena. Mi smo oduvek hteli da budemo product-based kompanija, i rado smo razvijali naše proizvode dok smo se istovremeno bavili konsaltingom. Kao konsultantska firma, koristili smo razne alate koji su nam olakšavali rad sa klijentima, između ostalih i time tracking alat. I ranije, jedan od naših kolega je došao na ideju da mi razvijemo naš alat za praćenje vremena, međutim, tada nismo videli potrebu za tim. Sve dok u jednom trenutku nije stigao mejl od kompanije čiji smo alat za praćenje vremena koristili, u kojem navode da će povećati cene korišćenja softvera, što nas je podstaklo da razvijemo naš proizvod — time tracking softver.
Koje su bile ključne faze u razvoju Clockify-a? Možete li nam opisati neke od najznačajnijih prekretnica tokom tog procesa?
Ljubomir: U toku razvoja Clockify-a desilo se više značajnih prekretnica.
Prva značajna faza koja se desila je atrakcija. Ubrzo nakon lansiranja našeg proizvoda ljudi su počeli da koriste Clockify.
Druga značajna faza se desila kad smo počeli da zapošljavamo non-dev ljude. S obzirom na to da je Clockify od samog starta privukao veliki broj korisnika, bili su nam potrebni ljudi koji će pružati podršku korisnicima (customer support agents), kao i ljudi koji će voditi računa o veb-sajtu i njegovom sadržaju (SEO specijalisti, marketari i pisci).
Treća ključna faza po meni možda i najbitnija, bila je kad smo dobili Fortune 500 klijenta. Ona je bila važna, jer smo dobili veći priliv novca odjednom, što nam je dalo energiju i fokus da nastavimo marljivo da radimo na Clockify-u. Takođe, uverili su nas da imamo proizvod koji je neophodan tržištu, čim tako velika kompanija želi da koristi naše usluge.
Potom, jedna od značajnih prekretnica je bila uvođenje standardnih plaćenih pretplata, koje su bile najjeftinije na tržištu, pa smo samim tim imali prednost nad našom konkurencijom.
Koliko su bile važne inovacije tokom razvoja Clockify-a? Koje su neke od najzanimljivijih funkcionalnosti koje su dodate tokom vremena?
Ljubomir: Prema mom mišljenju, inovacije su važne i u procesu organizacije rada, i u tehničkom smislu. Bilo je puno zanimljivih tehničkih izazova koji se tiču podrške svih funkcionalnosti Clockify-a, pogotovo kad smo dobili veliki broj korisnika koji se nalazio u različitim vremenskim zonama. Tada je bilo potrebno da se na inovativan način reši funkcionisanje našeg proizvoda, tako da može da podrži sve te ključne faktore.
Kada su u pitanju karakteristike softvera, primarno smo gledali koje funkcionalnosti imaju drugi alati za praćenje vremena, koliko koštaju njihove mesečne pretplate i šta je uključeno u te planove. Mi smo ponudili najbitnije funkcije u besplatnom planu, dok su naši konkurenti nudili te iste karakteristike, samo u plaćenim planovima.
Najzanimljivija funkcija po meni je scheduling. Scheduling, tj. zakazivanje, jeste način da se raspodele ljudi na projekte, da se odredi do kad određena osoba treba da radi na tom projektu, kojima danima, koliko sati, itd. I onda se sve te raspodele mogu videti kroz projekat ili kroz osobu. Samim tim se može na vremenskoj liniji videti kako teče razvoj proizvoda, koliko košta, koliko ljudi i koje tačno osobe će raditi na određenom projektu. Ova funkcionalnost se može koristiti za planiranje razvoja projekta, s obzirom na to da daje uvid u raspoloživost ljudi i to kako oni troše svoje vreme na poslu.
Razvoj softvera često može biti izazovan. Koje su bile najveće prepreke ili teškoće s kojima se tim susreo tokom razvoja Clockify-a?
Ljubomir: Na prepreke i izazove treba posmatrati sa dva aspekta: tehnički izazovi i organizacioni. Tehnički izazovi su počeli da se javljaju kad je veliki broj ljudi počeo da koristi naš proizvod. Kako je rastao broj korisnika, tako je rasla količina podataka, koja je zahtevala regulaciju tehničkih procesa.
Na početku su nam prepreke bile kako poboljšati softver za klijente koji prave hiljade projekata, a sada kako automatizovati funkcionisanje softvera za klijente koji prave na desetine hiljada projekata. Stalni razvoj proizvoda diktira konstantno praćenje i evaluiranje tehničkih procesa.
S druge strane, neophodno je i neprestano pratiti procese koji se tiču organizacije rada u timu. Buduću da smo počeli kao start-up sa malim brojem zaposlenih, a sad smo već kompanija sa preko 300 zaposlenih, susreli smo se i sa organizacionim izazovima.
Na početku je na Clockify-u radilo svega par developera, a sad nas u timu ima preko 50. Svi mi moramo da radimo efikasno, što zahteva nove ideje i dogovore, uvođenje novih koraka, izbacivanje nekih starih, kao i optimizaciju procesa rada kako bismo održali incijalnu efikasnost.
Kako ste testirali Clockify tokom razvojnog procesa? Koje su metode i strategije testiranja korišćene kako biste bili sigurni u kvalitet vašeg proizvoda?
Ljubomir: Jedan od razloga zašto smo tako uspešni jeste i kvalitet našeg proizvoda. Važna karika u procesu razvoja Clockify-a su aktivnosti koje realizuje QA tim. Sastoji se od dva podtima, zaduženih za manuelno i automatsko testiranje, a pokrivaju veb, mobilne i desktop aplikacije.
S druge strane, povratne informacije koje smo dobijali od naših korisnika su nas takođe uveravale u kvalitet Clockify-a. Pored pozitivnih komentara, dobijali smo i razne sugestije. Te informacije su postale vrlo bitan deo naše procedure, jer su nam ukazivale na razne šanse ali i propuste.
Kako je Clockify izbačen na tržište? Koje su bile marketinške strategije i taktike koje su korišćene da privučete korisnike?
Ljubomir: Jedna od prvih marketinških taktika koju smo primenili je plasiranje Clockify-a na sajtu Product Hunt. Za manje od 24 sata smo dobili preko 20.000 novih korisnika. Ovo je bio prvi veći porast broja korisnika, koji je potom povukao dalji razvoj naše marketinške strategije, koja se sastojala iz nekoliko etapa.
Prvobitno smo ponudili potpuno besplatno korišćenje Clockify-a sa gotovo istim funkcionalnostima koje je konkurencija naplaćivala.
U sledećem koraku, razvojem dodatnih mogućnosti, uveli smo mesečne pretplate koje nisu bile visoke, a naši konkurenti nisu mogli da se takmiče sa našim cenama.
Potom smo uveli i referalne programe koji su nam doneli znatan broj novih korisnika.
Kako ste prikupili povratne informacije od korisnika Clockify-a? Koje metode su korišćene za prikupljanje mišljenja korisnika i kako su te povratne informacije uticale na dalji razvoj?
Ljubomir: Povratne informacije od korisnika se prikupljaju kroz više različitih kanala, i to kroz korisničku podršku, prodajni tim i forum na našem sajtu.
Korisnička podrška podržava komunikaciju putem četa, mejla i poziva, dostupna je 24/5 i 16/2. Njihovi odgovori su struktuirani prema određenim parametrima koji nam daju bitne uvide u dalji potencijalni razvoj proizvoda.
Prodajni tim je na pulsu tržišta, kroz razgovore sa potencijalno novim korisnicima prikuplja podatke o tome kakve su dodatne funkcionalnosti tražene. Pored informacija o novim funkcijama, takođe dobijaju i komentare o unapređenju postojećih karakteristika.
Nakon kategorizacije povratnih informacija, njihovom daljom analizom se bavi product tim. Product tim procesuira dobijene podatke i potom odlučuje koje će se funkcionalnosti razvijati i na koji način.
Ovaj vid prikupljanja povratnih informacija je od izuzetne važnosti, jer smo imali par situacija kad smo planirali da razvijamo jednu vrstu funkcionalnosti, dok nam je tržište sugerislo nešto drugačije.
Kakve su mogućnosti za profesionalni rast i razvoj u kompaniji Cake? Kako podstičete kreativnost i inovacije među zaposlenima?
Ljubomir: Budući da sam zadužen za tehnički deo razvoja proizvoda Clockify, na podsticanje kreativnosti i inovacija gledam kao na esencijalan deo razvoja tima, a samim tim i proizvoda.
Kako bi naši developeri rasli profesionalno, neophodno im je dati autonomiju u procesu rada. Što podrazumeva da tehnički tim ima apsolutnu slobodu da izabere tehnologije, framework i sve ostalo što mislimo da će najbolje rešiti neki problem. Time podstičemo ljude da istražuju i isprobavaju nove tehnologije u procesu rešavanja problema.
Koristimo mikroservisnu arhitekturu, što znači da je svaki deo sistema neki svoj servis. Taj servis, pošto je izolovan, može biti urađen na drugačiji način nego drugi servisi. Time podstičemo kreativnost kod naših developera. Što bi značilo da, kada pravimo novi servis, mi se kao tim dogovaramo šta može biti interesantan set tehnologija za njega, i razmatramo da li postoji nešto novo što bismo hteli da isprobamo.
Sve što uradimo je ograničeno na taj jedan servis. Samim tim, ako dobro izaberemo framework, možemo ga koristiti i za neke druge servise, a ako smo doneli lošu odluku, lako ćemo je ispraviti jer utiče na samo taj jedan deo sistema.
Ovakvim procesom organizacije rada omogućavamo dosta eksperimentisanja. Samim tim, naši developeri nikad ne stagniraju, jer se stalno susreću sa novim tehnologijama. Takođe, redovno ažuriramo stare tehnologije. Sa Jave 8 smo prešli na 11, sa Jave 11 na 17, i tako dalje. A to podrazumeva ne samo da se zameni verzija, već i da se isprate te promene koje su urađene i da se prilagodi kod tim promenama.
Koje su neke od vrednosti i principa koji su osnova za rad u kompaniji Cake? Kako se ovi principi odražavaju u procesu razvoja sopstvenog proizvoda?
Ljubomir: Neke od osnovnih vrednosti za rad u CAKE.com su kultura inovativnosti, proaktivnosti i različitosti.
Naš multinacionalan tim se sastoji od ljudi koji potiču iz različitih okruženja, pa samim tim imamo raznolike perspektive koje nude hrpu inovativnih ideja. Podstičemo proaktivnost koja donosi efektivne rezultate, zbog kojih su naši proizvodi i tako uspešni.
Kako biste opisali kulturu tima koji radi na razvoju Clockify-a? Kako timski rad i saradnja utiču na uspeh i napredak proizvoda?
Ljubomir: Puno energije ulažemo da unapredimo naše procese rada i generalno funkcionisanje tima. Stalno analiziramo kako možemo na efektivan način da organizujemo radni dan, kako bismo imali efikasnu komunikaciju, koja na kraju dana izuzetno utiče na uspeh i napredak proizvoda.
Pored toga, trudimo se da nemamo puno mikromenadžmenta. Imam poverenja u svoje ljude, jer su oni to zaslužili svojim radom i investiranošću u projekat.
S tim u vezi, developeri imaju jaku želju da taj proizvod bude uspešan, jer oni stoje iza njega. Svako će vrlo rado uskočiti da pomogne kolegi/koleginici kako bi se neki problem na što bolji način rešio. Naš tim je vrlo ponosan na svoj rad i internu saradnju, budući da proizvod koristi više od 5 miliona korisnika. Imaju taj osećaj zajedništva i pripadnosti koji veoma pozitivno utiče na dalji razvoj proizvoda i uspešno funkcionisanje softvera.
0 komentara