Nema mreže, poslovne grupe, sajta, ili razgovora među developerima o novim poslovima, gde se nisu ljudi dotakli teme čuvenih developerskih oglasa koji nas izluđuju, nerviraju, mame da oteramo HR-a ili headhuntera koji nam se javio u peršun - čuveni “TRAŽIMO DEVOJKU ZA SVE” oglasi.
Tu su i pitanja: šta oni zapravo traže? Kakva su očekivanja? Kakva je ponuda plata za takve pozicije? O čemu se, pobogu, ovde radi? I kako iko može da očekuje od čoveka da zna i .NET i Javu i ioš i Android i JS i Vue i React i Node i SQL i sve devops tool-ove i u svemu tome da bude senior? I postoji li uopšte takva osoba? I jel' hoće pored toga da im i popravljamo računare, kuvamo kafe, radimo kao vodoinstalateri?
Odgovori su, naravno, različiti. Ali, sva ova i još mnogo besnija pitanja su tu, i otvaraju bolno duge, bolno teške konverzacije. Pa, daj da demistifikujemo ove oglase i potrebe. Ispitah par HR-ova, poslušah mišljenja par developera, uključih pitanja u anketu, pa da krenemo sa analizom rezultata.
Šta mi mislimo o takvim oglasima?
Većina developera koja je odgovorila na anketu, a i onih sa kojima sam proćaskala se trudi da razume zašto uopšte postoje takvi oglasi, ali definitivno ne odobrava njihovo postojanje.
Mahom bežimo od istih, jer se ili previše traži, ili smatramo da ne ispunjavamo očekivanja, a i u slučaju da se i potrudimo - ne želimo sebi toliku muku za vratom, zar ne?
Takođe, postoje mišljenja da takvi oglasi ukazuju na nespremnost firme da ulaže u ljude, jasno podeli zaduženja i ulaže u dugoročni razvoj, da je to pokazatelj lošeg HR-a i/ili menadžmenta u firmi…
Iz tog razloga - jako retko se pronađu kandidati za ovakve pozicije:
Dakle, ako ste regruter, HR, … i čitate ovaj tekst: nemojte više. Please. Ili se barem potrudite da naglasite koja znanja i veštine su must-have, koje su nice-to-have. I potrošite koj dinar više za nekoliko odvojenih oglasa, ukoliko tražite više ljudi za više različitih pozicija, ne trpajte sve u jedan koš. Hvala.
Šta “oni” zapravo traže?
Počeću sa zabavnim postom koji je izbacila kompanija Make it in Ukraine na svojoj LinkedIn stranici o čuvenim ključnim rečima u oglasima tipa: “cutting edge technology”. Smiri se, Milice, ne razvijate softver za navigaciju raketa, razvijate malo kulije CRUD aplikacije.
Sad kad smo se fino ismejali objašnjenju šta se krije iza ključnih reči, da se vratimo na ozbiljniju temu.
Većina ovakvih oglasa, na sreću, nije baš za pozicije koje su toliko “užasne”.
Jedan deo kompanija ovo radi zbog marketinga - puno ključnih reči za recruiting, puno ključnih reči za potencijalne klijente, puno pregleda, bla bla. I onda sve što su ikada radili u firmi zbudže u jednu stranicu. Što svakako nije dobro. Al' šta ćeš.
Drugi deo kompanija radi zbog loše komunikacije i nedovoljno stručnog kadra koji piše ove oglase. Zamislite sledeću scenu: senior developer je baš pred kraj sprinta. Frka, muka, trka. Ne zna da li da pre krpi bugove ili da odgovara na pitanja klijenta ili na pitanja praktikanata kojima je mentor. Prilazi mu gorepomenuta Milica, HR kome je sve znanje o programiranju posledica gomile tehničkih intervjua koje je preslušala. Zna ključne reči. Vrlo verovatno i da odgovori na pitanja iz osnovnog poznavanja koje god tehnologije. Treba da zaposle novog developera za njegov tim. Pita ga šta treba da stoji u oglasu. Senior, kao što i sami znate, ne zna gde bije. Kako ga ne bi i ona sad smarala, kaže joj da stavi sve. I ona, šta će, mukica, stavi sve. I sve što je čula, i sve što je izguglala - pravo u oglas. I ona ima rokove, niko nema vremena da pregleda oglas i eto ga, ode na sve moguće sajtove i mreže.
Ponekad im treba nekoliko ljudi za nekoliko različitih projekata, pa se sve to nagomila u jedan oglas koji se forsira, znate onu - zabaci što širu mrežu, više ribe itd.
Poneke firme stvarno žele da skrate troškove i imaju jednu osobu koja radi sve.
Poneke firme “pecaju” seniora.
Do firme je. Ali, sledeći put kad vidite takav oglas - nemojte da se isprepadate. Ako tražite posao - prijavite se. Popričajte sa njima. Opipajte im puls. Vidite šta zapravo traže. Možda i nije tako strašno.
Da li jednorozi postoje?
Unicorn developeri ipak postoje. Obično su to seniori, koji su dugi niz godina u IT-ju (15+), radili ljudi svašta nešto, silni projekti, silni zahtevi i tehnologije, učenje usput i sve što ide uz to. Postoje i ovi mladi koji sede kod kuće i kodiraju, uče nove stvari, dotaknu se svega i svačega. Ima nas raznih.
Ali nije standard. I ne dešava se često. I niko od njih nije pro u svemu čega se dotakao.
Neki pristaju na ovakve pozicije zbog CV-ja. Ostanu godinu-dve, nakupe znanje pa idu dalje.
Neki rade to zbog znanja, pa sa znanjem i iskustvom otvore svoju kompaniju.
Neki jednostavno obožavaju to što rade i apsolutno ih zanima sve živo i sve probaju.
Postoje. Ali to ne znači da svi moramo da budemo jednorozi. Baš suprotno - svakom šta mu prija.
I šta na kraju?
Na kraju - volela bih da čujem vaša mišljenja i iskustva na ovu temu: štaviše, volela bih da se tema razgrana i da developeri lepo i fino objasne regruterima kakav oglas želimo da vidimo, da svima bude i bolje i lakše. Volela bih da regruteri objasne developerima šta ovi oglasi predstavljaju, šta se zapravo traži, šta je “voleli bismo”.
Volela bih da se više ne nerviramo oko istih, sa obe strane.
Šta vi kažete na to?
P.S. Milica je random izabrano ime za recruitera. Izvini, Milice, ako si se prepoznala :)
8 komentara