ChatGPT nije jedini kauboj u gradu
S vremena na vreme neka tehnologija zaokupi svetsku pažnju. Najnoviji primer, sudeći po brbljanju u Silicijumskoj dolini, na Volstritu, u kancelarijama, redakcijama i učionicama širom sveta, je ChatGPT.
Za pet dana nakon predstavljanja u novembru, AI četbot, kreiran od strane startapa po imenu OpenAI, privukao je milion korisnika, što ga čini jednim od najbržih lansiranja potrošačkih proizvoda u istoriji.
Nedavno su oborili još jedan rekord, kada su za tri meseca premašili 100 miliona aktivnih mesečnih korisnika (MAU).
Time je ChatGPT postao najusvojeniji softver u istoriji, pobedivši čak i TikTok ili Instagram.
Microsoft, koji je nedavno uložio 10 milijardi dolara u OpenAI, želi moć koju ChatGPT nudi, koja uključuje generisanje teksta, slika, pa čak i video zapisa koji izgledaju kao da su ih kreirali ljudi, kako bi tu moć uneli u veći deo softvera koji prodaju.
Google je 26. januara objavio rad koji opisuje sličan model koji može da kreira muziku iz tekstualnog opisa pesme.
Međutim, investitori u kompaniji Alphabet, matičnoj kompaniji Google-a, strpljivo su čekali odgovor na ChatGPT.
I sačekali su taj odgovor oko dva meseca, a ono što su dobili je Bard, četbot zasnovan na jezičkom modelu LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). Bardov cilj je da kombinuje širinu svog dostupnog ljudskog znanja sa snagom, inteligencijom i kreativnošću lingvističkog AI modela. Za razliku od ChatGPT-a, on je u stanju da izvuče sveže podatke direktno sa veba i koristi ih za svoje odgovore.
Pored toga, Baidu, kineski gigant za pretragu, navodno planira da u martu doda četbot svom pretraživaču, a nedavno je i kineska platforma za e-trgovinu Alibaba najavila da će i ona lansirati alat sa veštačkom inteligencijom sličan ChatGPT-u.
Još uvek rano reći da li je ovaj “hajp” opravdan.
Bez obzira na to u kojoj meri “generativni” modeli veštačke inteligencije, poput onog koji pokreće ChatGPT, transformišu posao, kulturu i društvo, oni već transformišu način na koji tehnološka industrija razmišlja o inovacijama i o istraživačkim laboratorijama koje, poput OpenAI-a i Google Research-a kombinuju procesorsku snagu velike kompanije i najblistavijih umova koje tržište ima da ponudi.
Ne tako davno pojavljivanje najosnovnijih pretraživača donelo je tektonske promene ne samo u tehnološkoj industriji, već u čitavom svetu.
Sada AI ponovo menja stvari, a velike korporacije nisu “jedini kauboji u gradu”.
Startapi kao što su Anthropic i Character AI su izgradili svoje ChatGPT rivale. Stability AI, startup koji je okupio konzorcijum malih firmi, univerziteta i neprofitnih organizacija, stvorio je popularan model koji stvara slike na osnovu tekstualnog unosa. Slične stvari se dešavaju i u Kini.
Ove rivalske laboratorije — bilo da su deo velikih tehnoloških firmi, povezane sa njima ili koje vode nezavisni startapi — učestvuju u epskoj trci za prevlast u oblasti veštačke inteligencije.
Rezultat te trke će odrediti koliko brzo će doba AI-a svanuti za korisnike računara svuda — i ko će dominirati tom novom erom.