Za godinu dana, naša poslovna jedinica narasla je na preko osamdeset mašinskih, elektro, optičkih, sistem i softverskih inženjera, stvarajući svojevrsno okruženje stručnjaka različitih usmerenja I iskustava, ali sa jednim ciljom – najbolje korisničko iskustvo. Posetilac koji bi danas prošetao kroz naš radni prostor u mogućnosti je da zatekne optičke laboratorije specijalnih namena, 3D štampače i stalnu izradu prototipova, kao i mnoštvo opreme za testiranje hardvera i softvera - sve ono što je potrebno za jedan multidisciplinarni razvojni centar.
Osim iz automobilske industrije, nove kolege dolaze sa iskustvima iz raznoraznih poslovnih branši od odbrambene industrije do vazduhoplovnog inženjeringa. Zajedničko svakom novom članu tima je to da ga je u R&D UX tim pre svega privukla mogućnost da učestvuje u projektovanju jednog sasvim kompleksnog i atraktivnog proizvoda, a za koji ne postoji toliko puno mogućnosti u ovom delu Evrope. Ono što čini nas unikatnim je da će taj, ali i mnogi drugi proizvodi, u milionskim količinama izlaziti iz proizvodnih linija nedaleko od kancelarija u kojima su projektovani. Vrhunac karijerne satisfakcije projektanta bilo koje struke je upravo to!
U čemu se ogleda UX kompleksnost proizvoda?
Zapitajte se – ulazite u automobil, šta ćete prvo videti? Displej! Kad uzmete u obzir da pored toga što je displej novi „center piece“ vozila, isti ima ulogu da bude centar svih informacija za korisnika, shvata se da je neophodna bezuslovna pouzdanost uređaja zbog sigurnosti vozača. Kompleksnost naših proizvoda, odnosno displeja, je upravo u ogromnom broju sigurnosnih, proizvodnih, procesnih standarda i ograničenja koja nameće automobilska industrija zbog ovih ciljeva, te inženjeri pred sobom imaju zadatak da pronađu nova rešenja za originalan i atraktivan proizvod.
Ova tri zahteva su po pravilu u potpunoj suprotnosti pa se tehnička rešenja traže i olakšavaju iznova i iznova dok se ne postigne najoptimalniji mogući kompromis. Zbog toga, posebno odeljenje naše firme radi na prototipovima i futurističkim konceptima. Iako je inženjerima neretko enigma kako će novi koncept pretvoriti u „fool proof“ proizvod, utoliko je veće zadovoljstvo kada se rešenja koja se mesecima dizajniraju na ekranu pretvore u stvaran proizvod koji će koristiti milioni ljudi.
Paralelno sa postavljanjem temelja razvojnog tima u Novom Sadu, u Kaću se uveliko radi na megafabrici za proizvodnju displeja za globalno tržište. Kako se ostvaruje veza između projektovanja i procesnog planiranja?
Proizvodnja proizvoda u gradu gde se i razvijaju daje zaposlenima mogućnost učestvovanja u jednom kompletnom dizajnerskom ciklusu u svim svojim fazama: od koncepta, projektovanja, izrade prototipova do masovne industrijalizacije. Proizvod koji treba u određenom taktu da napušta linije ima na desetine visoko prezicnih komponenata koje se na razne, neretko kompleksne načine stapaju u jedinstveni uređaj.
Specijalni postupci spajanja displej-panela i stakala u izuzetno čistim uslovima najveći su izazov, jer su operacije spajanja i montiranja displeja najosetljivije i zahtevaju da se odvijaju u čistoj sobi – sektoru fabrike u kojem se posebnim postupcima izduvavanja uklanjaju čestice čije dimenzije se mere u mikrometrima. Spajanje se vrši uz pomoć mašina za takozvani „hybrid bonding“. Date mašine su usko specijalizovane i projektovane specijalno za nove Continental projekte.
Linije su u najvećoj meri automatizovane, čak i manje zahtevni segmenti se postavljaju u svoj krajnji položaj robotskim rukama. Većina radnih stanica biće opremljena dodantim kamerama visoke rezolucije koje služe za optičku proveru i praćenje montaže, ali i validaciju tolerancije položaja komponenata. Posao razvojnog tima je u velikoj meri i optimizacija elemenata kako bi se omogućila lakša manipulacija, pozicioniranje i detekcija istih u fazi njihovog sklapanja.
Poseban aspekt su i elektronske komponente, koje zbog svoje osetljivosti zahtevaju kontrolisane procese integracije u završni proizvod. Štampana elektronska kola, elementi za konekciju i senzori se pakuju u proizvod i testiraju u raznim etapama sklapanja. Pre izlaska iz fabrike, optičkim ispitivanjima se potvrđuje potpuna funckionalnost svakog proizvoda.
UX razvojni tim na svakodnevnom planu prati projektovanje proizvodnih linija i u zavisnosti od usmerenja daje podršku svojim kolegama iz procesnog inženjeringa, dok se na osnovu informacija sa njihove strane finalni proizvod konstantno prilagođava industrijalizaciji.
Koliko će Novi Sad u Continental globalnoj mapi biti važna nova lokacija?
Lično smatram da je dovoljno reći da će fabrika u Kaću biti najveća Continental fabrika displeja na svetu. Svaki od planiranih projekata namenjen je vodecim svetskim proizvođačima automobila. Za razliku od pojedinih Continentalovih fabrika u kojima se vrše pojedine faze spajanja podsklopova displeja, u fabrici u Kaću planirane su proizvodne linije za sve etape izrade displeja, od inicijalnog spajanja displeja sa staklom do finalnog sklapanja proizvoda i testiranja. Kompleksnost i sveobuhvatnost nove fabrike ukazuje na poverenje koje je korporacija uložila u novu lokaciju u Srbiji.
U narednim godinama iz fabrike u Kaću preko deset različitih proizvoda će u višemilionskoj seriji putovati ka svetskim fabrikama sa natpisom ’’made in Serbia’’ dok će po vrednosti izvezenih proizvoda fabrika imati najveći pojedinačni udeo u celokupnoj srpskoj privredi. Današnja, prva generacija Continental UX inženjera imaće privilegiju da se u budućnosti naziva pionirima jedne ovako kompleksne industrijske grane u Srbiji.
Autor: Dimitrijević Bogdan
Posetite profil kompanije Continental.