Kako se globalne poslovne turbulencije povećavaju, tehnološke kompanije pokušavaju da pregrme oluju smanjujući broj zaposlenih.
Tehnološke kompanije našle su se u velikim finansijskim problemima ove godine, što je za rezultat imalo smanjenje broja zaposlenih.
Sudeći po podacima do kojih je došao TrueTracker, samo tokom novembra došlo je do 1138 krugova otpuštanja u kompanijama širom sveta koji su uticali na 182.605 osoba.
Takođe, veliki broj kompanija zaustavio je i sve pokušaje angažovanja novih stručnjaka, uz dodatna otpuštanja kako bi smanjile svoje operativne troškove.
Pogledajte neke od najvećih rezova koje su velike tehnološke kompanije napravile tokom proteklih meseci:
Novembar 2022 22. novembar: HP otpušta 6.000 zaposlenih
Tokom predstavljanja finansijskih gubitaka u četvrtom kvartalu, HP je najavio i da planira otpuštanje 4.000 do 6.000 zaposlenih do kraja fiskalne 2025. godine, smanjujući broj od 51.000 radnika za oko 12 odsto.
Otkazi su deo HP „Future Ready“ strategije koja za cilj ima uštedu od 1.4 milijarde dolara do kraja fiskalne 2025. godine kako bi kompanija mogla da uspešno premosti sve finansijske izazove sa kojima se suočava.
17.novembar: Asana – 97 zaposlenih
Anne Raimondi, COO kompanije Asana, je preko Linkedina najavila da kompanija radi na smanjenju broja zaposlenih.
U pisanoj izjavi, kompanija je objavila da su otkazi deo plana restrukturiranja sa ciljem da se poveća operativna efikasnost i smanje operativni troškovi.
Uprkos povećanju prihoda od 51 odsto u kvartalu koji se završio u julu, Asana je prijavila gubitak od 62.6 miliona dolara.
14novembar: Amazon – 10.000 zaposlenih
Amazon planira da otpusti 10.000 ljudi sudeći po izveštaju magazina New York Times. Iako ovaj broj predstavlja samo mali deo celokupne Amazonove radne snage, koja broji 1.5 miliona zaposlenih, tu je uračunato i tehnološko i korporativno osoblje.
Kompanija je početkom meseca najavila i obustavu zapošljavanja za sve Amazon korporativne pozicije.
10. novembar: Zendesk – 350 zaposlenih
Zendesk je još jedna kompanija koja se okrenula otkazima kako bi smanjila svoje operativne troškove.
CRM softverski provajder otpustiće 350 zaposlenih sa ciljem da se smanje troškovi i izoštri fokus na ključne prioritete kada je dalji rast kompanije u pitanju.
Otkazi će Zendesk koštati 28 miliona dolara, ponajviše zbog otpremnina.
9.novembar: Salesforce – 950 zaposlenih
CRM softverski provajder smanjiće svoj kolektiv koji broji 73.000 ljudi, za 950 osoba. Ova najava došla je svega mesec dana nakon što je Salesforce već otpustio 90 zaposlenih koji su uglavnom bili angažovani ugovorima na određeno vreme.
Kao i mnoge druge kompanije, Salesforce je na početku obustavio sva nova zapošljavanja kako bi izbegao otkaze, ali je ova politika promenjena. Uprkos finansijski relativno uspešnoj godini, kompanija je pod pritiskom da smanji troškove nakon što je hedž fond Starboard Value kupio udeo u kompaniji i odmah zatražio povećanje margina.
9.novembar: Meta – 11.000 zaposlenih
Tri dana nakon što je Mark Zuckerberg otkrio planove o dramatičnom smanjenju broja zaposlenih, Meta, Instagram i WhatsApp potvrdili su da planiraju otpuštanje 11.000 radnika, što predstavlja 13% ukupne radne snage.
Zuckerberg je tom prilikom izjavio da kompanija planira i smanjenje budžeta i privilegija kako bi se izvršilo restrukturiranje timova i povećala njihova efikasnost.
Ove vesti stigle su nakon slabih performansi Facebooka i Instagrama koje su za rezultat imale smanjenje njihovih vrednosti za 80 milijardi dolara, kao i pad vrednosti deonica na trećinu vrednosti koje su imale na početku godine.
3.novembar: Twitter – 3.750 zaposlenih
Novi vlasnik Twittera, Elon Musk nije gubio vreme i odmah je počeo da ispoljava svoj autoritet kroz otpuštanje gotovo polovine radnika u kompaniji.
Sudeći po bivšim zaposlenima, čitavi timovi su devastirani, uključujući i one zadužene za trust and safety, policy, communications, ethical AI, data science, machine learning. Veliki udarac pretrpeli su i ključni inženjerski timovi.
Musk je uručio otkaze i starijim članovima rukovodstva, kao i ključnim liderima.
Razlog za otpuštanja bila je činjenica da Twitter na dnevnom nivou gubi 4 miliona dolara.
Pored ovoga, pojedini mediji izvestili su da je Twitter takođe ukinuo između 4.500 i 5.500 zaposlenih na ugovore bez ikakve najave koji su za otkaz saznali tako što im je bio ukinut pristup mejlu i internim komunikacijama.
3.novembar: Stripe – 1.100 zaposlenih
Kompanija za onlajn plaćanje najavila je smanjenje broja zaposlenih za 1.100 radnika usled tvrdoglave inflacije, viših kamata i smanjenja investicionih budžeta.
Startap iz San Franciska postao je najvredniji startap u SAD 2021. godine kada je njegova vrednost procenjena na 95 milijardi, nakon čega je procena vrednosti u julu 2022. godine značajno smanjena na 75 milijardi dolara.
Oktobar 2022
17. oktobar: Microsoft – 1.000 zaposlenih
Nakon što je kompanija odobrila gotovo duplo veći budžet za povećanja plata zaposlenih u maju kako bi sprečila njihov odlazak, na red su došli otkazi.
Otkazi su pogodili zaposlene u brojnim sektorima kompanije, uključujući tu Xbox division, Strategic Missions i Edge timove.
„Kao i sve druge kompanije, i mi regularno procenjujemo naše poslovne prioritete i pravimo strukturalna podešavanja u skladu sa njima. Nastavićemo da investiramo u poslovanje i zapošljavamo u ključnim sferama rasta u godini koja je pred nama“, stoji u izjavi kompanije.
14. oktobar: Oracle – 201 zaposleni
Svega nekoliko meseci nakon što je kompanija za 28.3 milijarde dolara kupila kompaniju Cerner, stigla je i najava o otpuštanjima.
Oracle je otpustio 201 osobu u pokušaju da obezbedi uštedu od 1 milijarde dolara u operativnim troškovima.
Funkcije koju su najviše pogođene su developeri i zaposleni na data science pozicijama.
11. oktobar: Intel – 100 ljudi
Izraelski proizvođač čipova za veštačku inteligenciju Habana Lab objavio je da otpušta 100 radnika, što je oko 10% ukupnog broja zaposlenih.
Nakon što ju je Intel kupio 2019. godine za 2 milijarde, broj zaposlenih porastao je sa 180 na 900, ali kompanija je sada prinuđena da se upusti u prilagođavanje svoje radne snage kako bi se adaptirala na „trenutnu poslovnu realnost“.