Apple je na svom zvaničnom događaju otkrio popriličan broj novih uređaja, uključujući iPhone 13, Apple Watch Series 7, novi iPad Mini i još nekoliko interesantnih stvari.
Ove najave dolaze u trenutku kada su mnogi zabrinuti u vezi sa kompanijinim beskompromisnim odnosom prema tehnologiji i pravilima koje developeri i marketari moraju da poštuju.
Ali krenimo redom, od tehnologije.
Na događaju u Kaliforniji koji je bio strimovan širom sveta Apple je predstavio pregršt proizvoda, a mi ćemo se posvetiti onim najvažnijim.
iPhone 13 i iPhone 13 Mini će se u prodavnicama pojaviti krajem meseca, a od noviteta donose bolji displej endžin, ekrani su svetliji i efikasniji, a tu je i novi A15 bionic čip sa šest jezgara za koje Apple tvrdi da telefone čini 50 odsto bržim u odnosu na konkurenciju.
Nova generacija telefona opremljena je i unapređenim dual kamera sistemom koji sada propušta više svetla i brže slika, a tu je i nova širokougaona kamera.
Novi iPhone 13 Pro krasi manji sistem od 3 kamere, novi displej i veća baterija, dok A15 bionic čip nudi znatno brži GPU. Model sa oznakom Pro dolazi i sa ProMotion funkcionalnošću koja obećava fluidniju grafiku, brže vreme odziva i gejming nesputan seckanjem ili bilo kojim vidom zastajkivanja.
Kada je kamera u pitanju, tu je unapređena telefoto funkcija, kao i široki i ultra-široki objektiv, a Apple tvrdi da novi sistem kamera nudi do 92% bolje osvetljenje u uslovima lošeg svetla.
Pored novih modela telefona, apdejt je dobio i iPad koji je sada opremljen A13 bionic čipom koji garantuje 20% brže CPU i GPU performanse.
Tu je i nova prednja ultra-široka kamera od 12MP.
Od svih predstavljenih uređaja, kroz najveće promene je prošao iPad Mini koji sada nudi ekran od ivice do ivice, ali i 80% brži GPU i 40% brži CPU.
Novi model takođe uključuje USB-C port za koji kompanija kaže da omogućava 10 puta brži transfer podataka.
Unapređenja su doživele i prednje i zadnje kamere.
Kao i iPad Pro, iPad Mini opremeljen je novim kamerama sa povećanim brojem megapiksela i osetljivošću na slabo osvetljenje.
Apple je tokom događaja predstavio i novi Apple Watch opremeljen novim zdravstvenim i fitness funkcijama. Sa detekcijom pada i trening algoritmom koji je kalibrisan da bolje računa broj sagorenih kalorija na e-biciklima, novi sat je sada optimizovan i za bicikliste.
Novi model sada ima i 50 odsto veću površinu ekrana u poređenju se Series 3 i 40 odsto tanje ivice u poređenju sa Series 6 modelom. Drugim rečima, ekran je širi i sa manjim ivicama, ali istih dimenzija kao na prethodnim uređajima.
Možda najvažnije, Apple Watch 7 dolazi sa jačim i otpornijim kućištem, i ekranom koji nudi otpornost na prašinu.
Širi pogled na budućnost koju Apple sprema
Svi ovi noviteti dolaze na kraju rekordne fiskalne godine za Apple koji je krajem jula objavio svoj Q3 finansijsi izveštaj i koji pokazuje skok prihoda od 36 odsto iz godine u godinu i koji sada iznosi 81.4 milijarde dolara.
Međutim, u senci ovog rasta bio je veliki broj antimonopolskih slučajeva uperenih ka kaompaniji u proteklih nekoliko godina.
Među najjavnijima svakako je bila Appleova borba sa Epic Gamesom, tvorcem čuvene Fortnite igre.
Epic Games je podneo antimonopolsku tužbu protiv tehnološke kompanije optužujući je da je ograničila opcije za plaćanje unutar aplikacije koje ne potpadaju pod Apple Pay sistem za vršenje novčanih transakcija.
Federalni sudija je protekle nedelje oslobodio Apple 9 od 10 tački tužbe koju je podigao Epic Games. Deseta se odnosila na Appleovu politiku zabrane preusmeravanja korisnika van Appleovih sistema od strane developera, ali to će sigurno promeniti malo toga i gotovo sigurno neće iščupati developere iz čvrstog stiska Appleovog mobilnog ekosistema.
Snaga koju Apple demonstrira po pitanju reklamiranja konkurenciju može pronaći samo u Google-u i Facebooku. U toku protekle godine, kompanija je napravila značajan pomak prema pravilima koja forsiraju privatnost i daju korisnicima znatno više prava da odlučuju o tome kako se njihovi privatni podaci koriste – a to značajno može uticati na targetiranje korisnika od strane oglašivača.
Noviteti koje je Apple predstavio stižu malo pre zvaničnog izlaska apdejta za Appleov mobilni operativni sistem iOS 15, čija distribucija se očekuje u narednim nedelja,ma.
Apdejt donosi brojne promene koje se tiču privatnosti korisnika, kao što su ugrađeni VPN pristup, detaljnije praćenje rada svake aplikacije na uređaju i anonimne mejl adrese koje stvaraju veću zaštitu podataka unutar inboxa.
Svi ovi alati korisnicima daju znatno veću kontrolu nad načinom na koji se njihovi lični podaci koriste, ali značajno komplikuju život oglašivačima koji se nadaju ostvarivanju povezanosti sa njima na znatno personalizovanijem nivou. Posebno se ističe nemogućnost praćenja navika korisnika preko aplikacija i sajtova, a samim tim i umanjuje mogućnost merenja uspeha kampanja.
Na samom kraju, najave novih proizvoda samo će dodatno zacementirati Appleov stisak nad infrastrukturom i pravilima koja vladaju u svetu razvoja aplikacija i oglašavanja u njima.